Kantar TNS

Vánoce 2015

Jaké budou letos Vánoce v českých domácnostech? Náš předvánoční výzkum ukazuje, že v průměru nakoupí každý Čech 14 dárků, což je oproti roku 2014 o jeden dáreček pod stromeček navíc a zdroj nákupů se pomalu přesouvá z kamenných obchodů na internet, který se brzy stane primárním zdrojem nákupů, tento rok jsme zaznamenali nárůst o 9%.

A co si tedy přejeme najít pod vánočním stromečkem (který budeme mít ve 48% domácnostech umělý a pokud koupíme živý, tak vyhrává smrček)?

U 9 z 10 mužů je jasným přáním oblečení nebo mobilní telefon, 8 z 10 žen potěší kosmetika, pouze o stupínek níže, tedy 7 z 10 žen bude rozzářená, když rozbalí šperk.

Téměř v každé domácnosti najdeme adventní věnec na stole a jmelí nade dveřmi. Nicméně některé z tradic už dodržují jen „starší“ Češi a mladým už tak tolik neříkají. Patří mezi ně zejména schování šupinky pod talířem, rozkrojená jablka a prostírání pro hosta navíc.

Vánoční útraty letos přesáhnou 10 000 Kč na osobu a jsou o 625 Kč vyšší než v loňském roce, více se rozšoupneme zejména při nákupu jídla a pití.

A jak budou tedy Češi hodovat na Štědrý večer? Z našeho předvánočního výzkumu vyplývá, že tradiční kapr už možná za pár let nebude tím nejobvyklejším štědrovečerním pokrmem Čechů. Zatímco na talířích Čechů ve věku 40-65 let najdeme kapra u téměř 70%, u dvacátníků a třicátníků už se jedná pouze o 40%, 30% z nich zpravidla nahrazuje kapra klasickým řízkem v trojobalu. Podobně dopadá pomyslná bitva ryb se suchonožci i u štědrovečerní polévky. Zatímco mezi padesátníky bude rybí polévku vařit každý druhý, mezi mladší a střední generaci už jen každý čtvrtý.

Nakonec si zbývá říct, s čím si budeme na Štědrý večer připíjet: 31% otevře láhev vína a 22% láhev šampaňského.

Krásné Vánoce Vám přeje TNS Aisa

Zdroj: Předvánoční výzkum TNS Aisa, on-line sběr dat, vzorek reprezentativní populace 15+

Celou TZ naleznete zde. Infografiku naleznete zde.